kimmie
Tokyo Wannabe
kittteh kitteh..
|
Post by kimmie on Oct 27, 2005 23:53:25 GMT 1
Syntes dog at det er sjovt at de fleste endte på 79% XD Tror skam heller ikke rigtig på noget, såeh.. passer fint^^
You scored as atheism.
You are... an atheist, though you probably already knew this. Also, you probably have several people praying daily for your soul. Instead of simply being "nonreligious," atheists strongly believe in the lack of existence of a higher being, or God.
atheism Paganism 83%
agnosticism 79%
Buddhism 79%
Judaism 79%
Islam 58%
Hinduism 58%
Satanism 54% Christianity 33%
|
|
|
Post by Angelica on Oct 28, 2005 21:35:52 GMT 1
Det har intet med hvor meget man tror, bare fordi man er katolik, tror man ikke mere end andre. Kristen er betegnelsen for hele kristendommen: ortodokse, katolikker, protestanter, dam dam dam. Så kommer grenene! En kristen er det præcis samme som en katolik, det bare en lidt mere basal betegnelse. Katolikkerne er den største del, derefter er der typisk protestanter heroppe, og i grækenland især, er der ortodokse. -for at give et eksempel, det er ikke reglen. Så, håber I forstår lidt nærmere nu.
|
|
|
Post by Dina on Oct 28, 2005 21:42:36 GMT 1
Tja... De får jeg kender, som er katolikker, siger alle at de nok er mere troende end kristne. Med at deltage i kirken osv. Alt sådan noget... Men det er jo så nok forskelligt!
|
|
|
Post by Angelica on Oct 29, 2005 10:51:43 GMT 1
Tja... De får jeg kender, som er katolikker, siger alle at de nok er mere troende end kristne. Med at deltage i kirken osv. Alt sådan noget... Men det er jo så nok forskelligt! Dem der går mest i kirke, er ikke altid dem, som tror mest. Det er utroligt naivt, at de sådan proklamerer sig på den måde. For slet ikke at sige en ikke-kristen opførsel: "Jeg er mere troende end ham, fordi jeg går mest i kirke." Hvis de siger, at de er mere troende end kristne, siger de faktisk, at de er mere troende end resten kristendommens medlemmer. Det vil sige nonner, munke, præster, protestanter, ortodokse, og sidst, men slet ikke mindst, de katolikker, som ikke så ofte går i kirke. Ens besøg i kirken har absolut intet med ens tro at gøre. Desuden er det ikke meningen, at andre skal dømme, hvor meget man tror, det er guds opgave. Præcis som med livet, døden, ulykker, gode oplevelser o.s.v. Så, hvis jeg endelig skal højne mig selv lidt; de katolikker som siger, at de tror mere end kristne, har ikke læst på deres lektie og slet ikke forstået den kristne tankegang. At tro, er ikke at være med i en konkurrence.
|
|
|
Post by Dina on Oct 29, 2005 11:58:54 GMT 1
Rigtigt nok! Men det er jo deres problem at de "reklamerer" med det på den måde. På et tidspunkt vil nogen konfontrere dem med det...
|
|
Rikuke
Tokyo Student
Well .. Hello there :D
|
Post by Rikuke on Oct 29, 2005 14:27:59 GMT 1
Ik helt det sammmen , aldrig været i en katolsk kirke vil jeg gætte på. Der er langt fler regler , man skal skrifte og gi penge hvis man vil tilgives af gud , også forgår hele guds tjenesten forresten også på latinsk -.-;;
|
|
|
Post by Angelica on Oct 30, 2005 20:44:46 GMT 1
Ik helt det sammmen , aldrig været i en katolsk kirke vil jeg gætte på. Der er langt fler regler , man skal skrifte og gi penge hvis man vil tilgives af gud , også forgår hele guds tjenesten forresten også på latinsk -.-;; Du starter din besked med, at du aldrig har været i kirke, efterfølgende siger du, hvad du tror, at en messe indeholder. Nu er det slet ikke for at være bedrevidende, ophøjet eller arrogant. Men det er sgu en kliché, det du nævner der. Der er ikke langt flere regler, der er to grund regler, og de er vist meget gode: "Du må ikke have andre guder end gud," og "Elsk din næste." Hvis man endelig ikke tror på gud, så betyder det første bud INTET. Men det andet bud er da meget reelt. Det kan alle udmærket leve efter, det vil sætte standarden for en bedre hverdag for alle. Elsk din næste har intet med totalt forgudelig kærlighed at gøre, mere med respekt og forståelse. Og det vil vi da gerne have? Resten af regelsættet, som du tror er meget stort, er bygget ud fra de to grundbud. Og selvom der måske er mange regler, så kan jeg da sige, som firmet og troende katolik, at jeg ikke mærker dem i min hverdag. Omkring skrifte, man skal ikke skrifte, med mindre man føler, at man har brug for det. Selvfølgelig foreslår kirken, at man tager et skrifte i påsken, og får tilgivelse for de synder, som man kan have begået i den forløbne tid. Dog må jeg da indrømme, at jeg næsten aldrig tager et skrifte, da jeg ikke føler, at jeg har brug for det. Jeg slår korsets tegn, beder indimellem til Jomfru Maria (næsten aldrig til Gud, da jeg føler mig langt mere knyttet til hende. Hvis I vil have en forklaring, giver jeg den med største fornøjelse), jeg undgår at såre dem jeg elsker og jeg forsøger så vidt muligt at være god ved min omgivelser. Hvad jeg således gør, for at behage mine omgivelser, er privat, da det er en ting mellem Gud og mig, det er ham, som skal dømme hvorvidt jeg er god eller ej. For at komme i himmelen, skal man da absolut ikke give penge. Det du taler om, hedder aflad og blev afskaffet i 1500-tallet (faktisk da Luther kom til, men dengang var protestantismen også meget streng!). Aflad findes ikke mere. Det jeg tror, at du vil hen til, er at lægge penge i den kurv, som bliver sendt rundt under messen, og det er frivilligt. Kirkeskatten til den katolske kirke er således også frivilligt, selvom kirken har brug for penge. Andre penge, som kan blive givet, er de tre kroner, man betaler for det lys, man måske vil tænde før messen for en eller anden, som man mener, der skal tændes et lys for. Og igen, det er fuldstændig frivilligt og går til lyset og tændstikken! Desuden bliver man tilgivet af gud, gennem præsten, under messen, da man beder om syndsforladelse i Syndsbekendelsen. Faktisk har jeg her, i min hånd, en bog, hvori at denne synskendelse og samtlige højtider er nedskrevet. Den bog har så godt nok kostet penge, men jeg fik den i fødselsdags gave, og før jeg blev firmet, lærte jeg naturligt hele messen ad. Og til allersidst, nej, messen foregår ikke hvergang på latin. Der er nogle få højtider, hvor vi vælger, at synge Syndsbekendelsen, Kyrie (herre, forbarm dig), Gloria (lovsangen til Guds ære), Credo, Den apostoliske trosbekendelse, Den nidkænske trosbekendelse, Sanctus, Kommunionen (brødet og vinen, bønnen foregår her på latin også) og Agnus Dei på latin. Og da har vi en udmærket salmebog, hvori hele messen m.m er nedskriblet. Bemærk venligst, at der er absolut flere sange, bønner, forbønner, remser o.s.v som så stadig foregår på dansk. Og at dette, med at tage messen på latin, kun foregår sjældnet -desværre vil jeg her sige, da de smukkeste messer, som jeg er med til, har foregået på latin (med undtagelse af påskevirgilien, som protestanterne ikke har. Men dette er den smukkeste messe, budskabet er fantastisk og oplivende, salmerne er altid de samme, men Gud hvor er de dog smukke de salmer! Men den foregår ikke på latin, hvilket ikke gør noget i dette tilfælde). Latin er skabt til at synge, og man synger lungerne ud, og ens gebrokne stemme lyder himmelsk med latin! Alle kan synge smukt på latin. Til sidst skal det nævnes, at jeg har forklaret, at Kristen og Katolik er det samme: Kristen er, at være en del af kristendommen. At være katolik, er en nærmere betegelse af sin kristne gren. Desuden er katolismen den oprindelige kristne tro, og sjovt nok betyder Katolik, Kristen. Nu vil jeg bede folk huske, når de læser dette, at trods den unge alder, er det en voksen katolik, som her skriver og fortæller om sine katolske erfaringer. -Jeg er født katolik, og jeg dør som katolik.
|
|
|
Post by Angelica on Oct 30, 2005 20:45:54 GMT 1
Og jeg tager stadig imod spørgsmål og besvarer dem stadig ærligt.
|
|
|
Post by Dina on Oct 31, 2005 13:55:42 GMT 1
Tja... Hvad skal man sige? Det var en grundig beskrivelse? XD Ej... så blev man jo lidt klogere!
|
|